ГЛАВНАЯ
СТРАНИЦА

ФИЛЬМЫ

БИОГРАФИЯ

ТЕКСТЫ
ФИЛЬМОВ, ИНТЕРВЬЮ


Blowup
Фотоувеличение

Великобритания, 1966, англ., цв. х.ф., 102'

Режиссер: Michelangelo Antonioni

В ролях: Vanessa Redgrave - Джейн
Sarah Miles - Патрисия
David Hemmings - фотограф
John Castle - художник
Jane Birkin - блондинка
Gillian Hills - брюнетка
Peter Bowles - Рон
Verushka - модель
Julian Chagrin - клоун
Claude Chagrin - клоун

Литературная основа: Julio Cortázar
"Las Babas del Diablo"

Автор сюжета: Michelangelo Antonioni

Авторы сценария: Michelangelo Antonioni
Tonino Guerra
Edward Bond

Оператор: Carlo Di Palma

Музыка:

Herbert Hancock
The Yardbirds

Художник: Assheton Gorton

Продюсер:

Carlo Ponti

Производство:

Carlo Ponti
METRO GOLDWYN MAYER
PREMIER PRODUCTIONS CO., INC.

Призы и номинации:

Лучшая режиссура (номинация) - 1966, Американская киноакадемия
Лучший оригинальный сценарий (номинация) - 1966, Американская киноакадемия
Лучшая режиссура - 1966, Нью-Йоркский кружок кинокритиков
Лучший фильм - 1966, Нью-Йоркский кружок кинокритиков
Лучшая режиссура - 1967, Национальное общество кинокритиков США
Участие в конкурсе - 1967, Каннский МКФ
Золотая пальмовая ветвь - 1967, Каннский МКФ
Приз критики лучшему иностранному фильму - 1968, Французский синдикат кинокритиков
Серебряная лента за лучшую режиссуру иностранного фильма - 1968, Итальянский национальный синдикат киножурналистов
Лучший британский фильм - 1968, Киноакадемия Великобритании
Лучшая работа оператора в цветном британском фильме (номинация) - 1968, Киноакадемия Великобритании

Библиография:

Лотман, Юрий Михайлович. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээсти Рамат, 1973.

Bittini, Patrizia. Film Is Stranger than Fiction: From Cortázar's "Las Babas del Diablo" to Antonioni's Blow-Up // RLA: Romance Languages Annual, vol. 7. 1995. pp. 199 - 203.

Cole, Douglas. Antonioni's Blow-Up and Pirandello's Shoot! // Literature/ Film Quarterly, vol. 17 No. 2. 1989. pp. 129 - 133.

D'Lugo, Marvin. Signs and Meaning in "Blow-Up": From Cortazar to Antonioni // Literature/ Film Quarterly, vol. 3 No. 1. 1975. p. 23; vol. 5 No 1. 1977. p. 66.

Eberwein, Robert T. The Master Text of Blow-Up // Close Viewings: An Anthology of New Film Criticism / ed. by Peter Lehman. Tallahassee: Florida State University Press, 1990. pp. 262 - 281.

Elson, Brigid. Crucial Devices: The Role of the Media in Orwell, Waugh, Hitchcock and Antonioni // Antigonish Review, vol. 102 - 103. 1995. pp. 133 - 4.

Francis, Richard Lee. Transcending Metaphor: Antonioni's Blow-Up // Literature/ Film Quarterly, vol. 13 No. 1. 1985. pp. 42 - 49.

Goldstein, Melvin. Antonioni's "Blow-Up": From Crib to Camera // American Imago, vol. 32 No. 3. 1975. p. 240.

Goldstein, Melvin. The Negative Symbolic Environment in Antonioni's "Blow-Up"// Journal of Aesthetic Education, vol. 8 No. 1. 1974. p. 27.

Goldstein, Richard. The Screw-Up // Village Voice 29 Dec. 1966. p. 21.

Grossvogel, David. Blow-Up: the Forms of an Aesthetic Itinerary // Diacritics 3. 1972. pp. 49 - 51.Harlos, Christopher. "Swinging London" and the Jazz Soundtrack: Alfie and Blow Up // University of Hartford Studies in Literature: A Journal of Interdisciplinary Criticism, vol. 21 No. 3. 1989. pp. 25 - 38.

Harris, Thomas. Rear Window and Blow-Up: Hitchcock's Straightforwardness vs. Antonioni's Ambiguity // Literature/ Film Quarterly, vol. 15 No. 1. 1987. pp. 60 - 63.

Hutchings, Peter J. Modern Forensics: Photography and Other Suspects // Cardozo Studies in Law and Literature, vol. 9 No. 2. 1997. pp. 229 - 243.

Isaacs, Neil D. The Triumph of Artifice: Antonioni's Blow-Up // Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation / ed. by Andrew Horton and Joan Magretta. N.Y.: F. Unger Pub. Co., 1981. pp. 130 - 144. (series: Ungar film library)

Kauffmann, Stanley. A Year with Blow-Up: Some Notes // Film 67. 1967. pp. 274 - 281.

Kester, Gary. "Blow-Up": Antonioni's and Cortázar's // Latin American Literary Review 9. 1979. pp. 7 - 13.

Kinder, Marsha. Antonioni in Transit // Sight and Sound 36. 1967. pp. 132 - 137.

Knight, Arthur. Three Encounters with Blow-Up // Film Heritage 2. 1967. pp. 3 - 6.

Koppen, Erwin. The Image in Film: On Cortázar's "Las babas del diablo" and Antonioni's Blow-Up // The Yearbook of Comparative Literature and General Literature 33. 1984. pp. 47 - 49.

Lev, Peter. Blow-Up, Swinging London, and the Film Generation // Literature/ Film Quarterly, vol. 17 No. 2. 1989. pp. 134 - 137.

Linderman, Deborah. Narrative Surplus: The "Blow-Up" as Metarepresentation and Ideology // The American Journal of Semiotics, vol. 3 No. 4. 1985. pp. 99 - 118.

Ojam, Alberto E. Antonioni / Cortazar: Blow-up. Edicion al cuidado de Alberto E. Ojam. Buenos Aires, Cine Club Nucleo, 1968.

Palmer, W.J. Blow-up: The Game with No Balls // Literature/ Film Quarterly, vol. 7 No. 4. 1979. pp. 314 - 321.

Peavler, Terry J. The Mimetic Paradox in Contemporary Narratives: Cortázar and Antonioni // West Virginia University Philological Papers, vol. 30. 1984. pp. 97 - 101.

Peavler, Terry J. "Blow-Up": A Reconsideration of Antonioni's Infidelity to Cortazar // PMLA: Publications of the Modern Language Association, vol. 94 No. 5. 1979. p. 887.

Pressler, Michael. Antonioni's Blow-up: Myth, Order, and the Photographic Image // Post Script, vol. 5 No. 1. 1985. pp. 42 - 59.

Rubey, Dan. Reading the Surface of the World: Photography and Perception in Hawthorne's House of the Seven Gables, Teshigahara's Woman in the Dunes, and Antonioni's Blow-Up // Selecta: Journal of the Pacific Northwest Council on Foreign Languages, 1986, No. 7. pp. 123 - 130.

Rudman, Mark. The Night: On Michelangelo Antonioni // Raritan: A Quarterly Review, vol. 14 No. 2. 1994. pp. 83 - 108.

Samuels, Charles Thomas. Michelangelo Antonioni // C.T. Samuels. Encountering Directors. N.Y., 1972. pp. 15 - 32.

Samuels, Charles Thomas. The Blow-Up: Sorting Things Out // The American Scholar (Winter 1967 - 68). pp. 120 - 131.

Snowden, Lynn. Through the Loupe: At last the answer: Which photographer inspired Antonioni's "Blow-Up"? // American Photographer, vol. 19 No. 6. 1987. p. 16.

Turner, Dennis. The Subject of The Conversation // Cinema Journal, vol. 24 No. 4. 1985. pp. 4 - 22.

Wagstaff, Chris. Sexual Noise // Sight and Sound 96.1982 May. pp. 32 - 35.

Wendorf, Richard. Antonioni's "Blow-Up": Implicated Artists and Unintentional Art // Journal of Aesthetic Education, vol. 16 No. 1. 1982. p. 57.

Williams, Megan. A surface of forgetting: the object of history in Michelangelo Antonioni's Blowup // Quarterly Review of Film and Video, vol. 17 No. 3. 2000. pp. 245 - 259.












Ванесса Редгрейв Хулио Кортасар Ю М Лотман